انجام پروژهای برنامه نویسی اندروید android

انجام پروژهای برنامه نویسی اندروید android

انجام پروژهای برنامه نویسی اندروید android

انجام پروژهای برنامه نویسی اندروید android

ایجاد اولین پروژه اندروی

2017 ساختمانی, صنعتی, نمونه کارها هیچ دیدگاهی برای سیستم مدیریت پروژه از راه دور ثبت نشده

 09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

سیستم مدیریت پروژه از راه دور یا RPM ( Remote Project Management ) با هدف برطرف کردن مشکلات مذکور معرفی می شود ، که در اجرای این مهم از دو بازوی اصلی برنامه‌ریزی و کنترل پروژه در قالب وب سرویس و اپلیکیشن های موبایل ( اندروید و آی او اس ) بهره می‌گیرد و لذا به ابزاری کاربردی و قدرتمند برای کنترل زمان، هزینه ، مدیریت منابع و نیروی انسانی تبدیل گردیده است

هدف اصلی این سیستم

    به روز رسانی فعالیتهای پروژه، گزارش گیری ، ثبت مشکلات و ثبت عکس های پروژه از طریق اپلیکیشن های موبایل
    ایجاد بستری مطمئن و مناسب برای مدیریت پروژه با استفاده از مدیریت فعالیت ها، کنترل منابع و … می باشد.
    کاربران با کمترین دانش مدیریت پروژه قادر خواهند بود به سادگی پروژه ها، وظایف، منابع و … را برنامه ریزی و از روند انجام پروژه گزارش گیری و مستندات خود را مدیریت نمایند.
    شناخت و حرکت عوامل اجرایی مطابق با برنامه زمانبندی.
    امکان ارائه برنامه زمانبندی بصورت روزانه، هفتگی و ماهیانه به عوامل اجرایی پروژه ها بصورت داده GPRS وSMS و دریافت توسط نرم افزار های موبایل .
    استفاده بهینه از نفرات واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه در تهیه و تصحیح برنامه های زمانبندی بسیار قوی بجای فعالیت های وقت گیر، ثبت پیشرفت های پروژه و اعمال در نرم افزار های موجود و محاسبه پیشرفت پروژه و چاپ گزارشات مدیریتی.
    مشاهده پیشرفت فیزیکی و گزارشات در هر جای دنیا بصورت آنلاین و اتخاذ تصمیمات لازم ( پروژه های در سطح ملی ).
    ثبت احجام واقعی انجام شده هر پروژه که برای تهیه صورت وضعیت های پروژه بسیار مفید است.
    ثبت مشکلات پروژه به تفکیک زیرپروژه ،فعالیت و آیتم های برنامه زمانبندی جهت بررسی تاخیرات پروژه ها

سیستم RPM  با ارزیابی و شناخت عمیق از زیر ساختار ها و گلوگاه ها ، بستری را بصورت کاملاً کارشناسانه و فنی برای گروه های اجرایی ، مدیران شرکت و ذینفعان پروژه جهت جلوگیری از اتلاف وقت و همچنین ایجاد فضای تصمیم گیری و ارتقاء  مهارت در جهت کنترل هرچه بهتر و ارزیابی و نهایتا ارتقاء بهره وری و کارایی واحد ها را در شرکت ها ایجاد نماید.


ایجاد اولین پروژه اندروی
د09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

 

در این آموزش قصد دارم یک پروژه اندروید ایجاد کنم، کدهای آنرا توضیح دهم، کمی در پروژه را تحلیل و در مورد نحوه کار برنامه بحث کنم و در آخر از برنامه خروجی بگیرم و برنامه را تست کنم.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

پیشنیازها

    اکتیویتی های اندروید
    جزئیات برنامه نویسی اندروید

برای ایجاد یک پروژه اندروید در اندروید استودیو پس از اجرا شدن نرم افزار Android Studio ، کادر زیر نمایش داده میشود.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

سمت چپ این پنجره پروژه های قبلی تان لیست میشوند. سمت راست نیز ۵ گزینه در دسترس هستند که ما برای ایجاد پروژه جدید به اولین گزینه یعنی Start a new Android studio project نیاز داریم. روی آن کلیک کنید.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

با نمایش این دیالوگ فرآیند ایجاد پروژه جدید شروع میشود.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
    Application name: این نام، نام اپلیکیشن شما میباشد. از آنجاکه این نام بخشی از نام پکیج برنامه شما بصورت پیشفرض قرار میگیرد، باید این نام را بصورت لاتین وارد کنید. بعدا میتوانید این نام را در جای دیگر (xml) تغییر دهید.
    Company domain: این قسمت، نام کمپانی، نام دامنه شرکت یا نام خودتان میتواند قرار بگیرد. این قسمت هم بخشی از نام پکیج شما میباشد.
    Package name: نام پکیج یکی از مهمترین قسمتهای این دیالوگ است. درواقع هر برنامه اندرویدی (پروژه اندروید) یک پکیج نام منحصر بفرد دارد که مارکتها و گوشی های اندرویدی این اپلیکیشن ها را فقط با این نام میشناسند.نام گذاری نام پکیج ها هم کاملا شخصی میباشد، فقط باید از قاعده خاصی استفاده شود. برای مثال چون سایت من ir میباشد، و نام این پروژه را My Application قرار دادم، نام پکیج من برای این برنامه نمونه ir.coderoid.myapplication قرار میگیرد. میتوانم آنرا بصورت ir.mahmoud.myapplication نیز قرار دهم.
    Project location: در این قسمت مکان فایلهای پروژه تعیین میشود.

روی Next کلیک کنید.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

در این قسمت از پروژه اندروید مشخص میکنیم که برای چه نوع دستگاه اندرویدی (گوشی، تبلت/ گجت/تی وی/…) قصد داریم اپلیکیشن بسازیم.

    Minimum SDK : حداقل ورژن اندرویدی (حداقل api) که قرار است برنامه ما روی آن اجرا شود. این مقدار مشخص میکند که برنامه ما روی مثلا اندروید ۴٫۰٫۳ به بالا (که طبق آمار گوگل پلی حدود ۹۸٫۳ درصد گوشی های اندرویدی را شامل میشود)، اجازه نصب دارد و اندرویدهای پایین تر از ۴٫۰٫۳ را پوشش نخواهد داد.

حداقل api را مشخص و روی Next کلیک کنید.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

در این قسمت میتوانید یک اکتیویتی به پروژه خود اضافه کنید. چون فعلا قرار است یک پروژه ساده ایجاد کنیم، Empty activity را انتخاب کنید و Next را بزنید.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

در این قسمت، برای اکتیویتی ای که در قسمت قبل ایجاد کردید، یک نام در قسمت Activity Name وارد کنید. این نام باید لاتین تایپ شود و حرف اول آن نیز بزرگ باشد. با فعال کردن تیک Generate Layout File میتوان یک لی اوت (یا یک صفحه) برای اکتیویتی بسازیم و در قسمت Layout Name نامی برای آن تعیین کنیم.

    Backwards Compatibility (AppCompat) : بتازگی ویژگی های بصری زیبایی با عنوان AppCompat به پروژه اندروید اضافه شده است که میتوان با فعال کردن تیک این گزینه از آنها در اکتیویتی خود استفاده کرد.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
اکنون، با زدن دکمه Finish پروژه شما ساخته میشود.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

اکنون، پروژه ای که ساختید در اندروید استودیو باز میشود. در ادامه سعی میکنم شما را با قسمتهای مختلف پروژه آشنا کنم.

ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)
فایل های یک پروژه اندروید

تصویر بالا شامل تمام فایلهای پروژه ما هستند. در تصویر بالا تمام فایلهای یک پروژه اندروید را مشاهده میکنید که در زیر به توضیح در مورد آنها خواهیم پرداخت.

    app : این پوشه حاوی سه پوشه زیر است:
    manifest : این قسمت شامل فایلی بنام AndroidManifest.xml است که برای ویرایش نام برنامه، اعلان همه ی کامپوننتهای برنامه شامل اکتیویتی ها، سرویس ها و … ، قرار دادن برنامه در لیست برنامه های گوشی کاربر، تعیین نقطه ورود به برنامه ، گرفتن مجوزهای استفاده از اینترنت، مخاطبین، دسترسی به حافظه کاربر و … مورد استفاده قرار میگیرد.
    Java : تمام کلاس های جاوا در پکیج های جداگانه در این پوشه قرار میگیرند. این قسمت سه پوشه دارد که دوتای آنها (androidTest و test) کاربرد خاصی ندارند و فقط پکیج اولی برای ما اهمیت دارد. در این پوشه یک فایل جاوا بنام MainActivity مشاهده میکنید که همان اکتیویتی است که در پروسه ایجاد پروژه آنرا ایجاد کردیم. اندروید استودیو بصورت پیشفرض این اکتیویتی را نقطه ورود به برنامه تعریف کرده است.
    res : این پوشه حاوی تمام منابع برنامه است. منابعی مانند عکسها، فونت ها، مقادیر ثابت و … . این پوشه شامل چند زیرپوشه دیگر است:
    drawable : همه منابع کشیدنی (رسم شدنی) شامل تصاویر و پس زمینه ها و … در این قسمت قرار میگیرند.
    layout : این قسمت همه ی لی اوت های برنامه را شامل میشود. یک لی اوت در واقع رابط کاربری ثابت یک اکتیویتی میباشد که توسط اکتیویتی مدیریت میشود. لی اوتی که قبلا برای اکتیویتی MainActivity ایجاد کردیم را در این پوشه مشاهده میکنید.
    mipmap : این پوشه هم مانند پوشه drawable است که اندروید استودیو از آن برای دسته بندی تصاویر در اندازه های خاص برای گوشی های با اندازه های متفاوت استفاده میکند. این اندازه ها در استانداردهای mdpi، hdpi، xhdpi، xxhdpi و xxxhdpi تفکیک میشوند.
    Values: این پوشه حاوی تمام مقادیر ثابت مانند متن ها یا مقادیر رشته ای (strings)، اندازه های ثابت (dimens)، استایل ها (styles)، رنگها و … میباشد.

در پوشه res ، قسمتهای دیگری مانند xml، raw و … نیز قرار میگیرند که درصورت نیاز ایجاد و فایلهای لازم درون آنها قرار میگیرند و مورد استفاده قرار میگیرند.

    Gradle: گرادل  – gradle شامل فایلی مهم بنام build.gradle(Module:app) است که امکانات زیر را فقط میتوان در این فایل انجام داد:
        تغییر نام پکیج برنامه
        تغییر نسخه و نام نسخه برنامه
        تعیین minSDK و targetSDK برنامه
        محافظت از برنامه با proguard
        تعیین و اضافه کردن نیازمندی های برنامه (کتابخانه ها و …)
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
    حال به توضیح فایلهای کد مهم در هر پروژه اندرویدی میپردازم.

    MainActivity.java

    ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)
    کلاس های جاوا در پروژه اندروید

    کلاس ها در جاوا باید از قالب خاصی پیروی کنند. همه کلاس ها باید با کلمه کلیدی package و نام پکیج برنامه شروع شوند. بعد از اعلام نام پکیج، باید کلاسهای مورد نیاز را وارد کلاس کنیم تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم. کلمه کلیدی import برای اینکار بکار میرود. در اینجا ما دو کلاس بنام های AppCompatActivity (که در پکیج android.support.v7.app قرار دارد) و Bundle (که در پکیج android.os قرار دارد)، را به این کلاس ایمپورت کردیم.

    در خط بعد (خط ۶)، ما یک کلاس تعریف میکنیم. با کلمه کلیدی public تعیین میکنیم که این کلاس، کلاسی عمومی است و میتواند در تمام قسمتهای برنامه و توسط کلاسهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. کلمه کلیدی class به نرم افزار میفهماند که میخواهیم یک کلاس تعریف کنیم. MainActivity نام کلاس ما میباشد که اگر توجه کنید با نام فایل کلاس یکی است که این از ملزومات تعریف کلاس اصلی درون یک فایل جاوا است. از آنجا که قرار است یک کامپوننت بنام اکتیویتی ایجاد کنیم و از ویژگی های آن در این کلاس استفاده کنیم یا بعبارت صحیح تر از امکانات کلاس AppCompatActivity ارث بری کنیم، باید آنرا با کلمه کلیدی extends به کلاسمان (MainActivity) معرفی کنیم.

    نمونه کاربرد ارث بری از کلاس AppCompatActivity (یا Activity)، متد onCreate() است که یکی از متدهای مهم در چرخه حیات اکتیویتی ایت و به ما اجازه میدهد در هنگام ایجاد شدن یک اکتیویتی کارهایی از قبیل نمایش یک صفحه را انجام دهیم. متدهای دیگر این کلاس عبارتند از: onStart()، onResume()، onPause()، onStop()، onDestroy() و … که در قسمت متدهای چرخه حیات اکیتیویتی بطور کامل توضیح داده شده اند.

    پس، ابتدا کلاس را تعریف کردیم و سپس برای اینکه حالت ایجاد شدن اکتیویتی را مدیریت کنیم، متد onCreate() را بازنویسی کردیم و برای نمایش فایل لی اوت activity_main.xml از متد setContentView() استفاده کردیم.

    activity_main.xml

    ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)
    رابط کاربری پروژه اندروید

    سمت چپ کدهای xml ای هستند که لی اوت سمت راست را ایجاد میکنند. در اندروید رابط کاربری با زبان xml نوشته میشود. کل صفحه یک ConstraintLayout است. این لی اوت یک کانتینر است که دربردارنده ویوهای دیگر صفحه است. کانتینر های اندروید عبارتند از:
        LinearLayout
        RelativeLayout
        FrameLayout
        GridLayout
        ScrollView
        …
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
    هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. در این لی اوت ما فقط از یک TextView برای نمایش یک متن استفاده کردیم. در xml هر ویو دارای ویژگی هایی است. در این تکست ویو، ویژگی های زیر تعیین شده اند:
        layout_width : برای تعیین اندازه طول یک ویو بکار میرود.
        layout_height : برای تعیین اندازه عرض (ارتفاع) یک ویو بکار میرود.
        Text : برای تعیین متن نمایشی ویو بکار میرود
        …

    توضیحات کاملتر را در قسمت رابط کاربری اندروید مشاهده کنید.

    AndroidManifest.xml

    ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)
    مانیفست (فایل AndroidManifest.xml) در پروژه اندروید

    فایل مانیفست برنامه که تمام اعلانات و مجوزها و ویژگی های کلی برنامه باید در آن تعریف شوند. در خط سوم نام پکیج برنامه نوشته شده است. در تگ application ویژگی های icon (برای تعیین آیکون برنامه)، label (برای تعیین نام برنامه)، allowbackup (مجوز گرفتن نسخه پشتیبان از برنامه)، supportRtls (پشتیبانی از زبان فارسی – راست به چپ) و theme (تعیین تم برنامه) تعیین شده اند.

    درون تگ <application>، یک اکتیویتی که همان اکتیویتی MainActivity است اعلان شده است. همچنین در خط ۱۴ این اکتیویتی بعنوان نقطه ورود برنامه و اکتیویتی اصلی برنامه قرار داده شده است. در خط ۱۶ نیز این اکتیویتی در لیست برنامه های گوشی کاربر قرار داده شده است (پس از نصب).

    Build.gradle(Module:app)

    ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)
    فایل گرادل (gradle) در پروژه اندروید

    این فایل، گردل اصلی برنامه است که دارای دو تگ است. در قسمت android، اطلاعاتی درمورد نسخه، نام نسخه، حداقل SDK، SDK هدف، آی دی اپلیکیشن یا همان نام پکیج قرار دارد. در قسمت dependencies که قسمت نیازمندی های برنامه است، کتابخانه های مورد نیاز به برنامه اضافه شده اند. مثلا دو کلاسی که در اکتیویتی MainActivity ایمپورت شده اند، چون از خارج از برنامه وارد شده اند، ابتدا در خطوط ۲۷ و ۲۸ در برنامه کامپایل شده اند تا مورد استفاده قرار بگیرند.

    نکته: اگر احیاناٌ در build شدن برنامه، خطای testCompile “junit:junit:4.12” ظاهر شد، اینترنت خود را وصل کرده و با نرم افزارهای تغییر آی پی، سعی کنید نرم افزار اندروید استودیو را به سرور توسعه دهندگان گوگل وصل کنید تا نرم افزار بتواند نیازمندی های خود را دانلود و نصب کند.
    تست و اجرای پروژه اندروید

    برای تست نرم افزار راه های زیادی وجود دارد که من در قسمت شبیه ساز های اندروید توضیحات کاملی داده ام. برای تسریع در آموزش از منوی زیر گزینه Build APK را بزنید تا فایل تستی و نصبی برنامه در اختیارتان قرار بگیرد.

    ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
    این فایل را به گوشی خود منتقل کنید و آنرا نصب و تست کنید. این فایل محصول یا خروجی پروژه شماست.

    ایجاد اولین پروژه اندروید (اندروید استودیو)

    در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد یک پروژه اندروید ارائه شد. امیدوارم مفید واقع شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.